Další novinky naleznete v pokračování:
Nový dekorátor oken s anti-aliasingem
![]() |
Dekorátor v Ubuntu 14.04 vyhlazuje rohy a barví menu podle lišty |
Dekorace již nezajišťuje plugin Compizu, ani GTK, Unity si kreslí samo. Používá CSS styly, umí rohy hezky vyhladit a kontextové menu barví podle lišty, takže v Ambiance je konečně tmavé. Nový dekorátor již neumožní změnit pozici tlačítek pro ovládání oken, prostě budou vlevo, protože jiná pozice nedává v Unity smysl. Současně zmizí možnost nastavit si na kliknutí na lištu různými tlačítky myši vlastní akce. Nový dekorátor také znamená nutnost mu přizpůsobit ostatní témata vzhledu, zatím jsou k dispozici výchozí Ambiance a Radiance.
Menu aplikace v záhlaví okna
![]() |
Menu v záhlaví okna stále šetří místo, ale zároveň i najeté myšometry |
S předchozí novinkou souvisí i další. V nastavení vzhledu > chování přibyla další volba - Application Menu, která umožní přenést menu z hlavního panelu do dekorace okna - In window title bars. Není to tedy výchozím chováním, ale zároveň to není nějaká skrytá funkce. Vývojáři Ubuntu tak reagují na zvětšování monitorů, i jejich rozlišení, kde globální menu může být neprakticky daleko od okna, ke kterému patří a práci znepříjemňovat. Menu se v dekoraci chová stejně jako v panelu, objeví se až tehdy, když nad lištu najedete myší. Přetáhnout okno na jinou pozici můžete i za tu část lišty, kde se nachází menu, horší je to s pocitem trefování se na samotné menu, kdy nemáte zarážku o horní okraj obrazovky, jako v tom globálním. Menu není menší, než když ho máte normálně v okně, ale jak se menu objeví až po najetí myši a po přejetí zase mizí, dává pocit, že se na to trefuje daleko hůř, na mě to působí velmi nepříjemně. Stále si ale můžete pomoct podržením levého Altu, který vám menu zobrazí, dokud Alt zas nepustíte, jen ho musíte pustit před kliknutím, jinak jen okno drapnete pro přetažení.
Appmenu si lépe poradí s nabídkou širší, než dostupné místo
![]() |
Appmenu v Ubuntu 14.04 "jde za roh" |
![]() |
Appmenu v Ubuntu 13.10 a starších ořezává při nedostatku prostoru jednotlivé položky |
Doposud, když jste spustili aplikaci jako Gimp na obrazovce s horizontálním rozlišením kolem tisíce bodů a současně jste měli v panelu pár indikátorů navíc, nemuselo se menu aplikace do panelu vejít, což bylo řešeno ořezem každé položky menu tak, aby se to vlezlo. Nyní se část, která se nevejde, šoupne na konec do vlastního drop-down menu. Po vyčerpání horizontálního prostoru na panelu se tedy pokračuje vertikálně. Vzhledem k nové možnosti přenést menu aplikace do lišty okna, to byla nevyhnutelná úprava.
Appmenu může být zakázáno/vynuceno selektivně pro konkrétní aplikace
Pokud vám menu v režii Unity (ať už globální, nebo lokální) nevyhovuje jen pro některé aplikace, můžete si je nově zapsat do nastavení pomocí dconf editoru:com>canonical>unity-gtk-module
K dispozici je krom blacklistu, i whitelist, díky kterému naopak můžete přinutit používat ubuntí menu i aplikace, které jsou napsané tak, aby ho nepoužívaly.
![]() |
Zakázat, či přikázat použití globálního menu můžete v dconf editoru |
Filtrování otevřených oknen podle jména
Již nemusíte instalovat compizí plugin Scale Window Title Filter proto, abyste mohli vyhledávat v otevřených oknech psaním. Unity konečně implementovalo dlouho plánované vlastní vyhledávání. Sice vám neodpustí překlepy, jako vyhledávání v aplikacích, ale základní regulární výrazy podporuje. Podle mě by bylo fajn, kdyby mezeru interpretoval jako '.*', používalo by se to lépe. Jisté je, že pokud máte otevřeno více, než málo oken jedné aplikace, typicky dokumenty, velmi se taková filtrace hodí. Super+W, pár písmen, Enter a jste tam, kde být potřebujete.
Ikony v launcheru mohou být ještě menší - až 16 px
Takže příznivci díla Uko Ješity mohou jásat, doposud to bylo minimálně 32 px
Otočení kolečka myši nad ikonou v launcheru již nepřepne na jinou aplikaci
Kolečkem je takto nadále možné přepínat mezi okny jedné aplikace, ale když chcete přepínat mezi okny jiné aplikace, musíte na ikonu nejprve kliknout a pak teprve točit. Pokud máte další okno stejné aplikace na jiné pracovní ploše, stále vám Unity nedá jinou možnost, než kliknout na ikonu pravým myšítkem a vybrat si ze seznamu, což koliduje s mým využíváním pracovních ploch, ale pro někoho může být toto výraznější oddělení pracovních prostorů asi přínosem.Nautilus 3.10 s navráceným type-ahead vyhledáváním a klávesou Backspace
Nautilus 3.10 byl pro Unity upraven tak, aby v Unity nepoužíval client side dekoraci a navíc do něj vývojáři Ubuntu vrátili původní způsob vyhledávání v aktuálním adresáři. Pokud v okně Nautila začnete psát - vyhledávání probíhá pouze v položkách zobrazovaného adresáře a soubory se jen označují, nefiltrují. Šipkami dolu/nahoru se můžete po odpovídajících souborech pohybovat. Nelze vyhledávat odprostřed, nemůžete použít regulární výrazy, vždy musíte psát název hledaného souboru od začátku. Původní rekurzivní vyhledávání funguje samozřejmě také, jen si musíte kliknout na ikonu, nebo stisknout Ctrl+F, na tom se nic nezměnilo. Každopádně chvályhodný krok. Pro ty, kteří doposud používali Ubuntu 12.04, se vlastně v tomto ohledu nic nezmění, ačkoliv jinak se jim Nautilus změní výrazně. Pokud by se to někomu nelíbilo, může to vypnout přes dconf editor:org > gnome > nautilus > preferences > enable-interactive-search
Dále byla opět zprovozněna klávesa Backspace, kterou můžete používat pro navigaci "zpět", jako Alt+Left.
Mimochodem, divil jsem se v U13.10, že ačkoliv se v Nautilovi znovu objevila možnost vytvoření prázdného souboru, poslední dobou tam zase chybí. Jenže ona chybí jen v GNOME, pod Unity tam je stále..
Software Updater má konečně i tlačítko "Restartovat později"
Unity Control Center a Unity Settings Daemon
Obě zmíněné komponenty vznikly naklonováním původních GNOME verzí, které už byly pro Unity 7 tak přiohnuté, že se na to aktuální GNOME nedalo rozumně naroubovat. Takže si je GNOME může zase narovnat a třeba se kvůli němu na Ubuntu nakonec nevykašlu..TRIM bude pro SSD disky nastaven automaticky při instalaci
GNOME Flashback sessions
Pro ty, co neradi novoty, nebo mají nedostatečný hardware, jsou připraveny dvě sezení, využívající do GTK+3 přepsaný GNOME Panel (nyní ve verzi 3.8), který je v Ubuntu 12.04 obsažen v sezení GNOME Classic. K mání jsou opět verze s Compizem, nebo Metacity.MATE 1.6 ve výchozích repozitářích
Příznivci starých dobrých časů GNOME 2 si mohou bez komplikací doinstalovat jedno z prostředí distribuce LinuxMint, které je jeho forkem.
sudo apt-get install mate-desktop
Další novinky naleznete v pokračování:
Už se těším na finální verzi, zatím jedu stále na 12.04 :-)
OdpovědětVymazatCo se samotného Unity týká, bude to významný pokrok, to co je ve 12.04 je hodně nedodělek.
VymazatTo je fakt, ale dá se s tím žít. Osobně už jedu jen na LTS verzích a dělám updgrade jednou za dva roky :o)
OdpovědětVymazatTéž zvažuji, že na 14.04 přejdu. Snad se dočkám i vymazlených ovladačů, můj Steam obsahuje mraky her, tak snad už konečně jednou pořádně zapařím :o)
OdpovědětVymazat