MOC je můj oblíbený konzolový přehrávač, který ale momentálně (už zas půl roku) v Ubuntu 13.10 nefunguje a vyhazuje při startu segfault. Není to samotným přehrávačem, ale knihovnou rcc v balíku librcc0, jíž využívá pro automatickou konverzi kódových stránek. Binárka je nějaká nakopnutá a rekompilace ze zdroje na Ubuntu vyrábí stále stejný šmejd. Stejnou, ale funkční, má v repozitáři Debian Sid, tak jsem si ji vypůjčil, nainstaloval a mocp zas frčí...
neděle 17. listopadu 2013
neděle 10. listopadu 2013
Kašlu na Unity, GNOME Shell je lepší!
Už jste si zajisté všimli, že se GS věnuju čím dál tím víc. Verze 3.8 tomu opravdu dala použitelnou formu, ale teprve po půl roce od vydání, když už má GNOME verzi další, se dá skutečně používat i v Ubuntu. A je to sakra lepší, než ta splácanina jménem Unity. Takže dnes napíšu, co mi vyhovuje a jak jsem si GS 3.8 na Ubuntu 13.10 poladil. ...
neděle 3. listopadu 2013
Jak funguje GNOME Shell a jeho rozšíření
GNOME Shell sám o sobě neoplývá mnoha nastaveními, která by si mohl uživatel jednoduše naklikat, na druhou stranu je navržen tak, že ho lze změnit k nepoznání trochou skriptování. Na jakém principu GS a jeho rozšíření fungují trochu naťuknu a přidám pár tipů pro zájemce o vlastní tvorbu. ...
sobota 26. října 2013
Systemd-logind nahrazuje v Ubuntu 13.10 ConsoleKit a UPower
V novém Ubuntu proběhla ještě jedna změna, která není vidět na první pohled. Jde o výměnu správce sezení (sessions), který zajišťuje i logiku přístupu uživatele k funkcím jako je vypnutí a uspání systému. V posledních letech toto zajišťoval právě ConsoleKit, společně s UPower. Služby ConsoleKit i UPower byly z instalace vyřazeny, v systému se objeví pouze jako závislosti konkrétních aplikací, které ještě logind do své výbavy nezařadily. Současně to může přinést problémy při použití aplikací, které na tyto služby spoléhají, ale v závislostech je nemají. Tam spadá i můj SGTimer, který jsem psal s tím, že má být vždy schopen používat aktuální služby systému a nedával je do závislostí instalačního balíku. Ovšem bez aktualizace se to neobejde a tu momentálně sice mám hotovou, ale pouze na rozdělané alfa verzi, kterou přepisuju (velmi pomalu) z Pythonu do Vala. Opuštěné služby lze ale do systému dostat i ruční instalací a ukážu vám, jak vypínat, uspávat, hibernovat a restartovat systém pomocí logind. ...
sobota 12. října 2013
Tak jsem opět povýšil na Saucy Salamander, tentokrát na ostro - aktualizováno
Oficiální vydání Strakatého Slizáka Ubuntu 13.10 je tu za pár dní a tak jsem si ho minulou neděli nainstaloval i na můj hlavní systém. Očekával jsem především to, že se srovná Unity, které jsem v 13.04 trochu rozhasil instalací GNOME 3.8 z ppa. Po několika nemilých překvapeních, kdy mi systém po upgradu tuhnul při spouštění základních aplikací a následném nechtěném zformátování nedůsledně zálohovaného $HOME při srabácké reinstalaci, jsem se k funkčnímu desktopu přecijen dobral. A navíc mám perfektně uklizeno. Ale stálo to za to? ...
sobota 21. září 2013
mp3fs - z flac do mp3 skrz souborový systém on the fly
Tohoto nástroje jsem si měl všimnout před dvěma léty, když jsem řešil, jak přehrávat na svém telefénu flac. No nešlo to, zbývala jen konverze do podporovaného formátu. A právě tuto situaci může jednoduše vyřešit souborový systém mp3fs. Ten totiž umožní přistupovat k původním flac souborům jako k mp3 a při čtení je teprve konvertuje. Zkrátka připojíte adresář s vaší hudební sbírkou přes mp3fs do adresáře vedle, kde se budou všechny flac soubory tvářit jako mp3 a když je odtud začnete číst (například kopírovat do přehrávače) polezou z něj opravdu mp3. Žádné místo navíc zabrané duplicitami v jiném formátu, navíc kdykoli můžete změnit kvalitu převodu změnou parametrů při připojování filesystému. A ačkoli momentálně mp3fs nepotřebuju, přivedlo mě to k dalšímu zajímavému poznatku. ...
neděle 15. září 2013
Vlastní úpravy vzhledu GNOME Shell i GTK+
Sice existuje dost témat vzhledu pro GS a GTK již hotových, ale velmi často jsou to nedodělky, které vám toho víc zkazí, než vylepší. Výchozí vzhled GS není zas tak hrozný a tak si vystačím s pár drobnými kosmetickými zásahy do vyladěného základu. Úprava vzhledu prostředí GS není nijak extra složitá věc, jen je třeba dát dohromady potřebné soubory. Napsal jsem si krátký skript, který všechny potřebné soubory vydoluje ze systému a zkopíruje do tématického adresáře v $HOME, kde můžete začít s úpravami sami a přidám pár drobných tipů. ...
pondělí 9. září 2013
Volání metody DBus služby - Shell, Python, Vala
Je tu další příspěvek pro programovací menšinu. Cvičně si přepisuju ty mé nedodělky do Vala, abych je mohl mít nedodělané o něco rychlejší a úspornější. Dokumentace ke GTK a Vala už mám v prohlížeči otevřeno asi 80 tabů a jsem rád, že Opera v nich umí vyhledávat podle názvu a url. Mimochodem, umí vůbec něco takového konkurence? Každopádně jsem se dopracoval k základnímu pochopení přístupu Vala k DBus, což mému zeskriptovatělému mozku chvíli trvalo a tak vám pro porovnání ukážu, jak volat metody nějaké běžící DBus služby z shellu, Pythonu, i Vala. ...
pátek 30. srpna 2013
GTK+3 - průhledné widgety, barvy, souřadnice myši, ..
Před časem jsem začal psát o využívání GTK+ toolkitu při výrobě oken pro své aplikace a rád bych na to navázal. Klasické "Hello World!" ukázky jsou neskutečně nudné a proto budu pokračovat tím, co zajímá každého začátečníka: průhlednost, barvičky a jiné efektní kraviny, prostě zábava. Výsledkem bude okénko s textem, kterému je možné měnit barvy popředí i pozadí včetně průhlednosti, kolečkem myši měnit velikost a na požádání se bude schovávat, když se nad ním zdrží myška, tedy i nějaké to dolování souřadnic a rozměrů jak okna, tak kurzoru myši. Jo a MRDEL je normální slušné slovo! ...
neděle 4. srpna 2013
Svátkový indikátor je ve Vala lepší. Aktualizováno 11.8.13
Po přestávce pokračuju v seznamování s Vala a začíná se mi to líbit čím dál tím víc. Pochopil jsem pár základních myšlének typových jazyků a s void už mě nerozházíte. Pro bastlení v GNOME prostředí (což je stále i Ubuntu, Debian, Mint, Fedora, OpenSUSE) je to velmi zajímavý jazyk. Pravdou je, že při přepisování svátkového indikátoru jsem kompromisy netrpěl vůbec, program je to tak jednoduchý, že to vlastně nemá kde dřít. Je tu sice nějaká ta režie navíc, musím řešit typy, statické / dynamické metody, přetypování a další záludnosti, ale je to menší opruz, než jsem si ze začátku představoval. A někdy si i dokonce říkám "ha, tohle je jednodušší, než v Pythonu/PyGObject/PyGTK". Některé záležitosti ale Vala fakt neumí...
Každopádně jsem přepsal svátkový indikátor pro Unity, který je použitelný i v GNOME Shell s rozšířením AppIndicator Support a pokud by to někoho zajímalo, přidám pár postřehů a lehce komentovaný funkční kód. ...
Aktualizace: Do vyhledávání přibyl kalendář, který ukáže dohledané datum pro zvolený rok, takže se dozvíte i na který den v týdnu připadá a kliknutí na den v kalendáři naopak vyhledá svátek pro tento den. Do budoucna bych chtěl přidat možnost kterýkoliv den dvojklikem v kalendáři označit a případně si přidat vlastní poznámku. Na takový den by indikátor upozornil blikající ikonou vedle jména. Uvidíme, řeším rozumný způsob zpracování dat, přecijen je to pro mě trochu komplikovanější ve Vala, než v Pythonu. Ano už je to tu, už to lehce drhne :) Dílo je ke stažení na konci článku.
Každopádně jsem přepsal svátkový indikátor pro Unity, který je použitelný i v GNOME Shell s rozšířením AppIndicator Support a pokud by to někoho zajímalo, přidám pár postřehů a lehce komentovaný funkční kód. ...
Aktualizace: Do vyhledávání přibyl kalendář, který ukáže dohledané datum pro zvolený rok, takže se dozvíte i na který den v týdnu připadá a kliknutí na den v kalendáři naopak vyhledá svátek pro tento den. Do budoucna bych chtěl přidat možnost kterýkoliv den dvojklikem v kalendáři označit a případně si přidat vlastní poznámku. Na takový den by indikátor upozornil blikající ikonou vedle jména. Uvidíme, řeším rozumný způsob zpracování dat, přecijen je to pro mě trochu komplikovanější ve Vala, než v Pythonu. Ano už je to tu, už to lehce drhne :) Dílo je ke stažení na konci článku.
neděle 21. července 2013
Ovládání XBMC z Androidu
Dneska zas něco pro hračičky. Multimediální centrum XBMC používám již mnoho let, s běžným dálkovým ovladačem je to velmi pohodlná záležitost. Přehraje v podstatě všechno, rozumí si s HW akcelerací HD videa (pokud to umí ovladače grafiky), vyrobí z vašich prasácky uložených multimediálních souborů přehlednou knihovnu, umí stahovat relevantní titulky po doinstalování pluginu (jednoduše přímo v XBMC), s dalším pluginem přehrává i stahuje videa z youtube, nakonec zvládne i televizní tuner, i když na MythTV to zdaleka nemá. XBMC ale také můžete ovládat přes síť, třeba z telefonu. A nebo i naopak na XBMC přehrávat obsah telefonu...
pátek 19. července 2013
GNOME Shell - Správce profilů nastavení monitorů - rozšíření do panelu
Správce profilů nastavení monitorů je něco, co se jako základní součást linuxových desktopových prostředí moc nevidí. Spíš vůbec nevidí a docela mě to udivuje, protože například s notebookem je potřeba přenastavovat konfiguraci monitorů poměrně častá. Snad se něco již několik měsíců rýsuje pro KDE, ale o něčem podobném pro další rozšířené desktopy jsem zatím nic nečetl. O to víc potěší snaha uživatele GNOME Shell, který věnoval energii tvorbě rozšíření určenému právě pro jednoduché přepínání mezi konfiguracemi monitorů. A navíc na to nešel úplně hloupě. ...
neděle 7. července 2013
Sublime Text 3 beta pro všechny...
Všiml jsem si, že byla před pár dny uvolněna beta třetí verze textového editoru Sublime Text s neomezenou zkušební dobou i pro neregistrované uživatele. Před časem jsem zkoušel jeho předchozí verzi jako náhradu Geany pro mé skriptování a byl jsem velmi mile překvapen. Sublime Text je pro psaní kódu vybaven mimořádně, umí fůru užitečných věcí, například vícenásobný kurzor umožňující psát na libovolném množství míst v dokumentu současně, a hlavně se extrémně dobře používá, což zahrnuje i opravdu bleskové reakce GUI.
Sublime Text 3 na rychlosti ještě přidal a výrazně vylepšil navigaci v projektu doplněním nabídky Goto o vyhledávání symbolů (Goto Symbol in Project) a definic (Goto Definition) v celém projektu. API pro rozšíření přešlo také z dvojkové na trojkovou verzi, ovšem Pythonu, přibyla podpora monitorů s velmi vysokou hustotou bodů a spousta dalších vylepšení, které najdete v o pár řádků výše odkazovaném changelogu.
Chtěl jsem napsat jen krátkou zprávu, ale protože jsem sám doposud Sublime Text moc efektivně používat neuměl, zahučel jsem do toho a své poznatky postupně do blogu přidával, takže ti, kteří tento editor ještě nezkoušeli, ani jinde nestudovali, mohou dostat trochu povědomí o základní výbavě, včetně případné instalace v Ubuntu ...
Sublime Text 3 na rychlosti ještě přidal a výrazně vylepšil navigaci v projektu doplněním nabídky Goto o vyhledávání symbolů (Goto Symbol in Project) a definic (Goto Definition) v celém projektu. API pro rozšíření přešlo také z dvojkové na trojkovou verzi, ovšem Pythonu, přibyla podpora monitorů s velmi vysokou hustotou bodů a spousta dalších vylepšení, které najdete v o pár řádků výše odkazovaném changelogu.
Chtěl jsem napsat jen krátkou zprávu, ale protože jsem sám doposud Sublime Text moc efektivně používat neuměl, zahučel jsem do toho a své poznatky postupně do blogu přidával, takže ti, kteří tento editor ještě nezkoušeli, ani jinde nestudovali, mohou dostat trochu povědomí o základní výbavě, včetně případné instalace v Ubuntu ...
pátek 5. července 2013
Unity v Ubuntu 13.10 - zatím spousta zbytečného klikání navíc
Tak jsem na svém testovacím systému konečně spustil příkaz do-release-upgrade -d a povýšil na Ubuntu 13.10. Proběhlo to jako po másle, až na sambu, jejíž instalační balík byl rozbitý. Po rebootu systém naběhl rychle a bez keců. Problémy jsou ale s Unity, nefunguje část klávesnice v Dashi, třeba numerická, nejdou v něm psát české znaky, apport se může podělat a neustále vytěžuje procesor co může, něco občas tuhne, zkrátka je to alfa. Narazil jsem ale hned z kraje na jednu změnu chování Dashe ...
Update - aktuálnější příspěvek k tématu: http://gdhnotes.blogspot.cz/2013/10/tak-jsem-opet-povysil-na-saucy.html
Update - aktuálnější příspěvek k tématu: http://gdhnotes.blogspot.cz/2013/10/tak-jsem-opet-povysil-na-saucy.html
sobota 15. června 2013
Vala.. Proč jsem se vlastně páral s tím Pythonem tak dlouho?
Posledních pár dní si hraju s jazykem Vala, který se zdá být ideální náhradou Pythonu ve spojení s GTK+ toolkitem. Vala nabízí o něco méně komfortu, než PyGObject, ale výsledkem je nativní kód, který umí přímo využívat knihovny psané v C. Vala je totiž ve výsledku C, protože kompilátor valac nejprve převede program do C a ten pak zkompiluje pomocí gcc. Jazyk je to oproti C objektový a oproti Pythonu typový, což je pro líného skriptonistu mého formátu, jehož vývoj prošel etapami ZX BASIC > ASM Z80 > deset let nic > BASH, AWK > Python, trochu opruz. Dobrá, současně s ASM Z80 jsem se ještě seznamoval s Pascalem, ze kterého si pamatuju jen otravné BEGIN - END, ale C a jeho odnožím jsem se úspěšně bránil, připadal jsem si na to příliš hloupý. Nebo líný, to vyjde na stejno. Ještě minulý týden se mi při pohledu na slovo 'void' dělalo nevolno a představoval si, jak můj mozek vybuchuje a usazuje se po stěnách místnosti. ...
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)