pondělí 17. října 2011

Cairo Dock 2.4 místo Unity Launcheru?

Před pár dny jsem restartoval  mou domácí pec (samozřejmě nedobrovolně) a po spuštění systému nereagoval Cairo Dock na můj skript, kterým přes tlačítko myši ovládám jeho viditelnost. Zároveň se nad dokem objevila notifikace o změnách v nové verzi, mezi nimiž svítilo i DBus, což dávalo tušit, kde je problém. A změna metody ShowDock konečně přinesla to, co mi v Cairo Docku chybělo hodně dlouho - přepínat mezi stavy Show/Hide. Do verze 2.4 bylo možné dok schovat, nebo zobrazit, ale už né jednoduše stav prohodit, nebo alespoň zjistit, v jakém stavu se aktuálně nachází. Nově bere metoda místo boolean parametru integer a krom jasných 0 a 1 akceptuje i číslo 2, které změní sučasný stav na opačný. Volání metody z příkazového řádku vypadá takto:



dbus-send --type=method_call --dest=org.cairodock.CairoDock /org/cairodock/CairoDock org.cairodock.CairoDock.ShowDock int32:2

Více k DBus v Cairo Docku zde. Už jsem vývoj Cairo Docku delší dobu aktivně nesledoval, dělal, co jsem očekával a krom téhle jedné věci mě na něm nic nechybělo. Vlastně se zlepšilo ještě pár drobností, jako že i když vypnete zvětšování ikon při najetí myší (to nesnáším), zobrazují se jejich názvy, a i když necháte ikony zvětšovat, nerozmazává se jejich název podle toho, kam uhnete myší (to bylo taky na facku, když jsem nemohl plnohodnotně používat ikony bez zoomu). Jak jsem sledoval vývoj Ubuntu a tím i Unity Launcheru, říkal jsem si, že Quicklist je dobrý nápad a ten Cairo Dock také převzal. Každopádně Cairo Dock převzal to lepší z Unity Launcheru a trochu to vylepšil. Spolupracuje s Compizem (jinak i s Kwin v KDE) - např. při kliknutí na ikonu, která sdružuje více oken dané aplikace, zobrazí tato okna plugin Scale, přibyly režimy pro automatické schovávání doku, které reagují na překrytí aktivním, nebo libovolným oknem. V Unity Launcheru mi hodně chybí možnost otáčením kolečka nad ikonou sdružující více oken, mezi těmito okny přepínat. A v neposlední řadě se Cairo Dock konečně vypořádal s problémem průhledných oken QT aplikací, při použití OpenGL akcelerace. Což mně vlastně moc nezajímá, protože všechny ty kraviny, co OpenGL nabízí navíc, jsou dobré tak akorát do dema, nikoliv pro mé použití.

Pro mě je stále Cairo Dock o dost zajímavější, než Unity Launcher a i když mám nové Ubuntu zatím jen ve VirtualBoxu (jinak jsem stále na Ubuntu 10.10), podíval jsem se na to, jak si Cairo Dock povede v Ubuntu 11.10.

Instalace
Instalace zahrnuje přidání repozitáře:

sudo add-apt-repository ppa:cairo-dock-team
sudo apt-get update
sudo apt-get install cairo-dock

Předně není třeba se starat o to, jak se zbavit Unity Launcheru, Cairo Dock se o něj postará sám, uvidíte ho jen při vyvolání Dashe, nebo pluginů Compizu, jako jsou Scale, nebo Expo. Sakra měl jsem asi nakoupíno, že jsem přišel s takovouto kravinou.. Tohle platí jen tehdy, když Launcheru strčíte do cesty dok, nebo nějaký plugin, jako třeba přepínač pracovních ploch. Pak se dá omezit vysouvání Launcheru v nastavení CCSM, když nastavíte Reveal Mode na None a tudíž se Launcher nezobrazí ať najedete myší kamkoliv. Navíc instalace Cairo Docku přinese i svou session do LightDM, můžete se tedy rovnou přihlásit do prostředí které obsahuje pouze Cairo Dock a vyřadí Unity kompletně, tedy včetně panelu. Cairo Dock má také pár zajímavých pluginů, mezi které patří klasické menu aplikací (pro ty, co jim nevyhovuje Dash), nebo přepínač pracovních ploch, díky němuž můžete plochy přepínat jedním kliknutím a každou plochu si můžete pojmenovat, takže po najetí myši nad plugin se zobrazují tato jména v tooltipu. Doků a subdoků si můžete přidat podle libosti a každý umístit, kam se vám zlíbí. Konfigurace má opravdu široké možnosti, ale mínusem může být nedokonalá česká lokalizace. Plno překladů je ještě mých z dřívějších verzí, s překladem jádra aplikace jsem si dal opravdu práci a překládal až po pochopení všech funkcí, ale na pluginy jsem již neměl sílu. Něco z toho zůstalo, ale moc se nemám to dodělat, protože sám používám zásadně anglické prostředí a je to poměrně nezáživná činnost. No uvidíme, mám ten Cairo Dock rád a přijde mi škoda, že ho lidi u nás nepoužívají třeba jen proto, že mu nerozumí.

Původně jsem chtěl psát jen o tom, čím jsem začal, nakonec jsem přidal i začátek a tak je to docela zvrácený článek. Nicméně Cairo Dock do nového Ubuntu doporučuju a pokud by vám chybělo vyvolání Dashe kliknutím, můžete si přidat vlastní spouštěč:
Nejprve je třeba nainstalovat něco, co vyprodukuje stisknutí klávesy Super, například:

sudo apt-get install xvkbd

Pak kliknete pravým myšítkem na Dock, vyberete Custom launcher, do názvu si zadáte Dash, a jako příkaz:
xvkbd -text '\[Super_L]'

No a jako ikonu.. Já tu ikonu zatím v systému nenašel, takže je to na vás.

A nějaké to video k nové verzi, i když to není přesně to, co mám na mysli já:




Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkuste prosím při komentováni používat místo volby Anonymní volbu Název/adresa URL, kde vyplníte nějakou přezdívku, adresu zadávat nemusíte. Vědět, které příspěvky jsou od jednoho člověka, je fajn. Díky.

Pokud by se vám náhodou odeslaný komentář na stránce nezobrazil, vytáhnu ho z koše hned jak si toho všimnu. I Google spam filter se občas sekne.