neděle 3. srpna 2014

Také se vám po restartu prostředí přepíná klávesnice na anglickou? Mně už ne.

Tento problém se táhne s Ubuntu již několik vydání a po upgradu na Ubuntu 14.04 postihl i mě. Po přihlášení do desktopu a kdykoliv restartuju GNOME Shell, což dělám poměrně často, se mi klávesnice přepne na en-us, kterou ani v nastavení desktopu nemám přidanou. Točilo mě to tak, že jsem si v rychlosti spíchnul skript, který mi běžel na pozadí a přes gsettings ji každých pár sekund pro jistotu nastavoval na českou, což fungovalo tak, že jsem úplně zapomněl, že tu ten problém stále je. Dneska jsem to musel řešit na cizím systému a tak jsem si dohledal systémovější řešení. Všechno zlo (opět) pochází od IBus. ...

IBus, neboli Inteligent Input Bus, je framework, který umožňuje používat specifické vstupní metody, které nelze jednoduše namapovat stylem - konkrétní klávesa, nebo kombinace kláves, dá vždy stejný znak. Bohužel jeho integrace v systému není úplně bezproblémová a tak tu máme podobnou situaci, jako dříve s PulseAudiem, kdy se uživatelé IBusu pro jistotu úplně zbavují, případně ho alespoň zakazují. Ke zlepšení situace stačí dvě kliknutí v aplikaci ibus-setup, kterou spustíte z příkazového řádku stejnojmenným příkazem:

ibus-setup

Zobrazí se okno, kliknete na záložku Advanced (Rozšířené) a zaškrtnete Use system keyboard layout (Použít systémové rozložení klávesnice). Tím nepřijdete o možnost přepínat mezi různými klávesnicemi, ale nebude se vám rozložení resetovat na výchozí z nastavení IBus, což je právě ta en-us.



Pravdou ale je, že jako uživatelé české klávesnice IBus vlastně nepotřebujeme.


1 komentář:

  1. Díky, začalo mě to prudit asi před měsícem. Pravděpodobně došlo k nějákému nakopnutí při testu jiných prostředí než Unity. Což je další věc která mi vadí, že některá jiná prostředí celkem výrazně ovlivňují ostatní. Zejména co se týče ikon, jsou schopná zcela rozhodit původní zobrazení.

    Vilem

    OdpovědětVymazat

Zkuste prosím při komentováni používat místo volby Anonymní volbu Název/adresa URL, kde vyplníte nějakou přezdívku, adresu zadávat nemusíte. Vědět, které příspěvky jsou od jednoho člověka, je fajn. Díky.

Pokud by se vám náhodou odeslaný komentář na stránce nezobrazil, vytáhnu ho z koše hned jak si toho všimnu. I Google spam filter se občas sekne.