čtvrtek 30. ledna 2014

DVB-T přijímač Evolve Mars s Tvheadend a XBMC - slušná TV

Před časem jsem zakoupil DVB-T přijímač Evolve Mars a v Ubuntu mi funguje bezproblémově, jen se musí stáhnout firmware. Pak už jen zbývalo to dostat do XBMC, aby se to dalo pohodlně používat, když už čirou náhodou vysílají něco zajímavého. Konečně jsem se k tomu dokopal, našel vhodný backend a s výsledkem jsem spokojen velmi. Formát vítězí nad obsahem...



Evolve Mars DVB-T USB dongl

Přijímač je to příjemně malý, s běžným koaxiálním konektorem pro anténu, funguje s HD a zatím jsem nezaznamenal žádné problémy. Tedy krom toho, že jeho přijímač nepatří mezi ty nejcitlivější, takže v místě se slabším signálem není tou nejlepší volbou. A pokus o zprovoznění přiloženého dálkového ovladače selhal. Ačkoliv se jako součást donglu připojí i HID klávesnice, nelezou z ní žádné eventy. Sice mám použitelnější a funkční ovladač, ale škoda nefunkčního kousku, určitě bych ho uměl využít.

Můj Mars stále používá čip IT9135, který sice nefunguje out-of-box, ale stačí do patřičného systémového adresáře nakopírovat firmware. Postup je třeba na Linuxexpresu (stačí ta část s firmwarem).

Instalace firmware

Soubor s firmware stáhnete odtud:
http://www.ite.com.tw/uploads/firmware/v3.6.0.0/dvb-usb-it9135.zip
update: link přestal fungovat, zde má kopie:
http://cl.ly/3q3z0I452e3W/download/dvb-usb-it9135.zip
rozbalíte a přenesete do systému následovně:
cd /adresář/kam/jste/to/vybalili
dd if=dvb-usb-it9135.fw ibs=1 skip=64 count=8128 of=dvb-usb-it9135-01.fw
dd if=dvb-usb-it9135.fw ibs=1 skip=12866 count=5817 of=dvb-usb-it9135-02.fw
sudo cp *.fw /lib/firmware

Takhle nějak pak vypadá záznam dmesg po následovném připojení Marsu do USB portu:
$ dmesg|tail
[27176.719461] it913x: FRM Starting Firmware Download
[27176.940704] it913x: FRM Firmware Download Completed - Resetting Deviceit913x: Chip Version=02 Chip Type=9135
[27176.977586] it913x: Firmware Version 52887808<6>[27177.048349] usb 2-6: dvb_usb_v2: found a 'ITE 9135(9006) Generic' in warm state
[27177.048423] usb 2-6: dvb_usb_v2: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software demuxer
[27177.048637] DVB: registering new adapter (ITE 9135(9006) Generic)
[27177.051640] it913x-fe: ADF table value :00
[27177.055462] it913x-fe: Crystal Frequency :12000000 Adc Frequency :20250000 ADC X2: 01
[27177.096727] it913x-fe: Tuner LNA type :60
[27177.366344] usb 2-6: DVB: registering adapter 0 frontend 0 (ITE 9135(9006) Generic_1)...
[27177.366429] usb 2-6: dvb_usb_v2: 'ITE 9135(9006) Generic' successfully initialized and connected


Tvheadend

Původně jsem zkoušel zprovoznit MythTV, ale jako vždy to byl opruz, na který jsem neměl náladu, tak jsem ho zas smazal. Tenhle mýtický program jsem za posledních šest let instaloval několikrát a jen jednou jsem to dotáhl do konce a tehdy byla dostupná podpora v XBMC hodně bídná.

Tentokrát jsem se porozhlédl znovu a našel Tvheadend, který funguje jako server, streamující obraz digitálního vysílání do sítě, odkud ho může odebírat libovolný klient a lze ho také po síti ovládat. Běží v systému jako služba, konfiguruje se přes webový prohlížeč, umí nahrávat a hlavně je to jednoduché, základ máte na pár kliknutí.

Instalace

Tvheadend má pro Ubuntu vlastní repozitáře stable, beta a unstable. U nejnovějších vydání Ubuntu nemusí být stable verze dostupná, pak je možné zkusit betu, případně unstable, případně použít verzi pro předchozí verzi systému (na vlastní nebezpečí, ale nikdy jsem se nedočkal ničeho horšího, než že to nefungovalo). Jak si repozitář přidat a Tvheadend nainstalovat najdete wiki projektu:
https://tvheadend.org/projects/tvheadend/wiki/AptRepository

Já tedy na svém Ubuntu 13.10 postupoval následovně, protože stable verze ještě nebyla k mání:

curl http://apt.tvheadend.org/repo.gpg.key | sudo apt-key add -
sudo apt-add-repository http://apt.tvheadend.org/beta
sudo apt-get update
sudo apt-get install tvheadend

Při instalaci budete vyzváni k zadání jména a hesla, které budou sloužit pro přístup k serveru. Při instalaci se vytvoří nový uživatel jménem hts a tam se i ukládají nahrávané soubory.

Nastavení

Po instalaci je třeba Tvheadend nakonfigurovat. Takže otevřete váš oblíbený webový prohlížeč s adresou http://localhost:9981/ a přihlásíte se jménem a heslem, které jste určili při instalaci. Pokud by náhodou nebyl tvheadend server dostupný, spustíte ho následovně:

sudo service tvheadend start

Základní nastavení tvheadend serveru je popsáno na wiki XBMC, kde naleznete i následnou konfiguraci v tomto multimediálním centru, ke kterému se dostanu za chvilku.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PVR/Backend/Tvheadend#Tvheadend_quick_start_guide

Základem je si vybrat příslušný TV adapter, kliknutím na Add DVB Network by location si vyberete typ vysílání pro danou oblast a počkáte, až se prohledá pásmo a najdou všechny stanice (v sekci Hardware bude u položky Muxes awaiting initial scan: nula) a ty pak volbou Map DVB services to channels uložíte do předvoleb a základ máte hotový. Tvheadend se pak v systému spouští jako služba, která je vždy dostupná.


Nějaké další info:
http://www.root.cz/clanky/tvheadend-streamovani-dvb-c-s-t-do-site/

XBMC / Kodi

XBMC, tedy nově už Kodi, netřeba představovat, tohle multimediální centrum patří mezi to nejlepší, co je k mání. Velmi pohodlně se používá, především s klasickým dálkovým ovladačem, a pomocí ad-onů na něm můžete sledovat defakto libovolné zdroje signálu. Můžete ho také ovládat po síti, třeba z mobilního telefonu, umí DLNA, atd.

Instalace

V základních repozitářích Ubuntu bývá XBMC staré a chybí různá rozšíření, proto bude potřeba doinstalovat repozitář XBMC týmu s aktuální verzí a mnoha zajímavými add-ony.

sudo apt-get install python-software-properties pkg-config
sudo apt-get install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc xbmc-pvr-tvheadend-hts
resp. od verze 14+
sudo apt-get install kodi kodi-pvr-tvheadend-hts
a od verze Kodi 15
sudo apt-get install kodi kodi-pvr-hts


Nastavení

Tím se nainstaluje i potřebný PVR (Personal Video Recorder) add-on pro Tvheadend, který pak v XBMC povolíte a nakonfigurujete v Settings -> Add-ons -> Disabled add-ons -> PVR. V nastavení vlastně jen zadáte jméno a heslo k Tvheadend serveru, pokud jste je při jeho instalaci definovali.


Jakmile je rozšíření aktivní a Tvheadend server běží, přibude v hlavní nabídce položka LIVE TV pro přímý přístup k funkcím PVR. Aktualizace: V nové verzi Kodi ještě v nastavení přibude položka Live TV, kde je možné televizi detailně nastavit a hlavně je třeba ji v obecném nastavení povolit. V hlavní nabídce se pak objeví rovnou dvě položky, pro TV a Rádio. Můžete procházet EPG televizního i rozhlasového vysílání, upravovat nabídku kanálů, přiřadit jim čísla, skrývat je, atd. Přepínání mezi kanály je opravdu rychlé, ve srovnání s jiným programy, které jsem na DVB-T zkoušel.

A samozřejmě také můžete vysílání nahrávat, pokud si v programovém průvodci najdete program, který vás zajímá, můžete si objednat jeho nahrání. Máte-li jen jeden tuner, můžete se při nahrávání dívat na jiný kanál, ale jen v rámci stejného multiplexu. A protože vlastní nahrávání je věcí Tvheadend serveru, který běží v systému jako démon, nemusí v době nahrávání XBMC vůbec běžet, začne se to nahrávat na pozadí, ať už zrovna s počítačem děláte cokoliv.


Přímý přístup k TV, rádiu, nahraným pořadům, i plánu nahrávání

Pěkně přehledný seznam kanálů se všemi potřebnými informacemi

Zkušebně jsem v časové ose EPG aktivoval timer pro nahrání dílu Teorie velkého třesku, pak jsem XBMC opustil a zabýval se jinou činností. Když jsem si po dvou hodinách vzpoměl, že bych se mohl podívat na výsledek, byl tam. Jen nahrávání začalo přesně, takže to vzalo i 5 minut reklam, ale na druhou stranu zas nahrávání pro jistotu skončilo asi 20 minut po avizovaném konci pořadu, takže jsem se mohl kouknout na další reklamy a deset minut z pořadu dalšího. Samotný Tvheadend neobsahuje nástroje pro okleštění nahrávek od reklam, doporučovány jsou externí skripty, ke kterým jsem se ještě nedostal.

EPG režim zobrazení má několik režimů,
časová osa umožní pohodlné programování časovače nahrávání.
Zde je vidět naplánované nahrávání Teorie velkého třesku.
P.S. s dabingem ovšem jen pro masochisty..

Přehrávání programů TV vez instalace PVR rozšíření

Pro úplnost ještě přidám možnost sledovat TV vysílání z Tvheadend serveru bez aktivace PVR rozšíření. Je třeba Tvheadend přidat jako zdroj videa, kam vložíte adresu ve tvaru:

htsp://jméno:heslo@ipadresa:9982

Doplníte své jméno a heslo k tvheadend serveru a pokud běží na stejném systému, jako XBMC/Kodi, a místo ipadresa napíšete localhost, nebo 127.0.0.1. Zdroj se automaticky pojmenuje jako HTS Tvheadend client  a přidá se i do hlavního rozcestníku ve Videích. Po otevření si vyberete skupinu kanálů a seznam kanálů pak obsahuje i právě vysílaný pořad. Při přehrávání je k dispozici i tlačítko pro zobrazení EPG, ale to mi zatím nefunguje.

Automatické časové zapínání počítače pro nahrání pořadu s Tvheadend

Kliknutím na tento nadpis se dostanete na další můj článek popisující nastavení systému pro automatické nahrávání v době, kdy je počítač uspaný a bez obsluhy.

Pozor na Aštara

Léta se na televizi v podstatě nekoukám, protože mi ten formát plný reklam leze fest na nerv, včetně současného dabingu, ale občas se tam něco zajímavého vyskytne a čím jednodušší přístup k tomu mám, tím lépe. Zatím jsem jen nevyřešil automatické uspávání systému při běžící televizi (tedy přímo v XBMC) takže jsem se dnes ve dvě v noci probudil se strašným snem o mimozemšťanech a zjistil, že je to tím, že na ZOOMu nějací podezřele vypadající frajeři rozvíjeli teorie o tom, že ocel na samurajské meče dodal asi Aštar...


17 komentářů:

  1. Tos to nemohl napsat dřív ;) Já už se tady několik let mlátím do hlavy a hledám na internetu i v obchodech funkční dongl na externí anténu, a furt neúspěšně, až jsem vyměkl a koupil
    http://www.lg.com/cz/video-systemy/lg-MS400H
    Není to špatný stroj, ale samozřejmě bych si býval radši něco postavil sám.
    Jo, mimochodem, funguje ti při nahrávání automatické zapnutí a vypnutí stroje?
    Myslíš, že by šly použít 2 tunery zároveň (nahrávat 2 pořady najednou)?
    Díky. arrange

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi špatně hledal ;) Dva tunery problém nebudou, ale automatické zapínání systému na mých strojích nehrozí, nemám podporu v BIOSu. Takhle mě napadá spolupráce s mým opensource routerem, u kterého bych si objednával magic packety, to by se tam snad vešlo :)
      Leží mi tu small form factor pec s C2D od HP, která sice nezvládá akceleraci HD videa, ale alespoň má 2,7GHz a Displayport. Chtěl jsem si z toho udělat HTPC, ale ono to zas nemá digitální výstup zvuku a ten integrovanej šmejd se poslouchat prostě nedá. Takže mi furt jede větší systém, jen si přepínám displej a repro. Když to potřebuju zapnout na dálku, tak pošlu magic packet z telefonu..

      Vymazat
    2. Tak sem kecal, naprogramování zapínání systému problém taky nebude, už jsem se to naučil :)

      Vymazat
  2. Článek je výborný, dlouho to tady sleduji (conky) Chtěl jsem to vyzkoušet "ale při instalaci budete vyzváni pro zadání jména a hesla, které budou sloužit pro přístup k server" jsem to nějak nezvládl a taď se nemohu dostar na "http://localhost:9981/ piše "401 Unauthorized" jde to nějak resetovat ?
    program jsem zkusil odinstalovat ale nějak to nepomáhá. XBMC mám naistalovaný a nastavenou češtinu, ale potřeboval bych to spojit s DVB -T - používám DVB-T usb EVOLVE VENUS 9135 - Podle obrázku to mám delší a jsou tam dva tunery VLC mi s tím pracuje, mám k dispozici firmware používam XUBUNTU 13.10
    Děkuji za rady.
    Děkuji za pomoc Mirek13.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. sudo dpkg-reconfigure tvheadend
      spustí konfigurační skript znovu a budeš si moct jméno a heslo definovat znovu

      Vymazat
    2. Asi zase znovu otravuji, všechno fungovalo dobře, ale já jsem se rozhodl přejít na XUBUNTU 14.04 LTS a na tom setrvat. A tak stále se mi nepodařilo zprovoznit tvheadend
      Můžete aktualizovat svůj návod?
      Omlouvám se, že když jsem použil poslední návod tak jsem se ani nezval.
      Děkuji za pomoc Mirek13.
      Děkuji za pomoc Mirek13.

      Vymazat
    3. Příležitostně vyzkouším a dám vědět. Systém, na kterém to používám jsem ještě nepovyšoval.

      Vymazat
  3. Zdravim, jelikoz s Linuxem nemam zadne zkousenost, mam teda takovy dotaz. Chci si poridit Raspberry PI model B, chtel bych se tedy zeptat zda tento tuner Evolve Mars bude fungovat i na Raspi s XBMC?? Tesim se na tvoji odpoved :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud výrobce nevymění čip IT9135 za nějaký problematický, neměl by být problém.

      Vymazat
  4. Evolve je neskutocny smejd , je to rovnaka kvalita ako Orava a podobne znacky ktore maju zivotnost maximalne tak 2 az 3 roky.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, prosím ťa aké používaš video kodeky v ubuntu. Môj obraz je pri dvb-t v zlej kvalite.
    Používam ubuntu 14.04, tuner MARS HD, tvheadend a kodi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kodeky jsem nijak zvlášť neřešil, u TV jen zapínám deinterlace. Jak se ta špatná kvalita projevuje?

      Vymazat
  6. Obraz je pri rýchlejších scénach rozostrení ( zubatý ). Možno to má súvis s GPU mám integrované AMD, CPU je Intel Atom. Ďakujem za predchádzajúcu radu. S pozdravom Michal.

    OdpovědětVymazat
  7. Pokud není zapnuta synchronizace vykreslování obrazu s frekvencí monitoru, k tomu trhání dochází. V Kodi je v nastavení Videa > Přehrávání > Synchronizovat přehrávání s obrazovkou (Sync playback to display).

    OdpovědětVymazat
  8. Nevíš prosím, zda funguje i v OpenELECu? Bohužel tam apt-get nejde (The filesystem is read only).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím bohužel neporadím.

      Vymazat
    2. AHOJ, OD NOVÉ VERZE (U MĚ 8.0.4) JE KROK INSTALACE FIRMWARE TROCHU JINÝ, LABOROVAL JSEM NAD TÍM ASI 12 HODIN A NAKONEC JE TO UPLNĚ EASY. PROSÍM AUTORA ZDA BY TENTO POSTUP ZMÍNIL VE SVÉM ČLÁNKUV DISKUZI TO BUDOU LIDI BLBĚ HLEDAT.

      Instalace firmware

      [CODE]mkdir /storage/.config/firmware[/CODE]
      [CODE]cd /storage/.config/firmware[/CODE]

      Soubory musí zůstat v této složce tak bude nejlepší pracovat přímo v ní.
      Soubor s firmware stáhnete odtud:
      ------
      http://cl.ly/3q3z0I452e3W/download/dvb-usb-it9135.zip
      rozbalíte a přenesete do systému následovně:
      cd /adresář/kam/jste/to/vybalili
      dd if=dvb-usb-it9135.fw ibs=1 skip=64 count=8128 of=dvb-usb-it9135-01.fw
      dd if=dvb-usb-it9135.fw ibs=1 skip=12866 count=5817 of=dvb-usb-it9135-02.fw
      sudo cp *.fw /lib/firmware - tento krok nám odpadá

      tak a je hotovo... stačí připojit dongle a v "dmesg|tail" už bude vidět...

      Vymazat

Zkuste prosím při komentováni používat místo volby Anonymní volbu Název/adresa URL, kde vyplníte nějakou přezdívku, adresu zadávat nemusíte. Vědět, které příspěvky jsou od jednoho člověka, je fajn. Díky.

Pokud by se vám náhodou odeslaný komentář na stránce nezobrazil, vytáhnu ho z koše hned jak si toho všimnu. I Google spam filter se občas sekne.