neděle 14. září 2014

Okno je připraveno, ale musíš si kliknout ještě jednou šmudlo!

Stává se to nějak moc často. Jak v GNOME Shellu, tak v Unity. Otevřu soubor a desktop mi oznámí, že jako jo, okno je "připraveno". V GS klikací notifikací, v Unity se nenápadně zatřese ikona postižené aplikace v launcheru. To jsem ale nechtěl, ten soubor jsem otevíral proto, abych se na něj podíval, ne aby byl někde připraven. Okno aplikace, která soubor otevřela, bylo již před tím někde v pozadí, nebo na jiné pracovní ploše, proto se to stalo. Jenže tahle inteligentní ochrana proti nechtěnému přepnutí okna funguje i tehdy, když je chtěné, což je ale většina mých případů. Většinou bývá jen jeden zcela zásadní důvod, kdy opravdu nechci, aby se něco takového stalo a to když zrovna píšu. Jenže to je zmíněným desktopům zatím jedno, klidně mi naopak seberou okno, do kterého zrovna datluju a předhodí mi zcela nově se vyskytnuvší okno, typicky to s aktualizacemi. V Unity má sice tendenci se zase schovat, ale stejně pár znaků ukradne a pokud mám nějaké jiné okno "vždy nahoře", dostane přednost před tím, které bych rád zpět. Zkrátka všechno je špatně. Software Updater jsem již zakázal a tak zbývá jen přesvědčit desktop, aby se neostýchal a ten fokus mi prostě kradl bez výjimek. I když v Unity si můžete nadiktovat i ty výjimky. ...



Takže úkolem je změnit chování správce oken tak, aby předával fokus i existujícím oknům, která si o něj řeknou, protože si o něj nejčastěji řeknou tehdy, když plní mé přání a zabývají se obsahem, který jsem jim dal ke zpracování.

Unity

S Compizem, který pohání Unity, je to jednoduché, pro vypnutí té šikany stačí otevřít CCSM, a v obecném nastavení (General Options) nastavit na kartě Focus & Raise Behaviour položku Focus Prevention Level na Off. Výchozím nastavením je Low a jsou tam ještě další tři vyšší úrovně omezení kradení fokusu, takže pokud se vám to naopak zdá málo, můžete přitvrdit. A nakonec, o políčko níž, si můžete i definovat, kterých oken se to bude, nebo naopak nebude týkat, čímž teoreticky můžete dospět k ještě spokojenější spokojenosti.

GNOME Shell

Ten bohužel takovým sofistikovaným nastavením, jako Compiz, neoplývá, tady budeme muset sáhnout po neoficiálním rozšíření Steal My Focus. Protože je ale na odkazovaném oficiálním serveru GNOME rozšíření zcela neaktuální verze, která nefunguje přinejmenším na GS 3.10 a výš, klikněte na odkaz vedoucí na github se zdrojem a stáhněte aktuální rozšíření kliknutím na tlačítko Download ZIP vpravo. Z archivu vybalte jen ty dva soubory (bez nadřazeného adresáře) a umístěte je do adresáře (který musíte vytvořit):

~/.local/share/gnome-shell/extensions/stealfocus@sstent.org/

Pak již stačí restartovat GS pomocí Alt+F2, r, Enter, spustit Tweak Tool, nebo ve Firefoxu přejít na správu instalovaných rozšíření na extensions.gnome.org/local, rozšíření StealFocus povolit a opět restartovat GS pomocí Alt+F2, r, Enter.


To je paráda, to ušetřím klikanců.

5 komentářů:

  1. Jé, děkuji ti ó božský, tohle hledám jak blbec už od uvedení ubuntu 14.04 a ne a ne najít, konečně se okna v unity otvírají v popředí. Strašně mě to vadilo že třeba odkaz z mailu letěl do pozadí nebo kalkulačka otevřená FN zkratkou je též někde zakopaná.

    PS: Mohl bych tě poprosit o malou výpomoc s bakalářkou, měl bych vytvořit klasický ubunťácký repositář, určitě jsi na něco takového narazil při vytváření tvého ppačka na lauchpadu. Případně díky za případný užitečný linky, nic víc není třeba. matlala(tečka)se(zavinač)gmail(tečka)com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou náhody, zrovna repozitáře řeším s někým na fóru:
      http://forum.ubuntu.cz/index.php?topic=72528.msg523164

      Co se launchpadu týká, je to úplně o něčem jiném, protože repozitář si dělá sám, jen je třeba vyrobit zdroj, který si bude umět zkompilovat a zařadit.

      Vymazat
    2. díky, mrknu na to, času sice dost, ale doufám že moje firma to bude chtít řešit standardně a ne nějakým hnusným kodovanim ve své aplikaci co chtěj aktulizovat.
      Jinak ještě jednou díky za umravnění compizu, hned se dělá rychleji. :-)

      Vymazat
    3. Taky díky, vždy mě potěší zjištění, že jsem něco nepsal zbytečně :)

      Vymazat
    4. Já vždycky občas nakouknu pro inspiraci :-)

      Vymazat

Zkuste prosím při komentováni používat místo volby Anonymní volbu Název/adresa URL, kde vyplníte nějakou přezdívku, adresu zadávat nemusíte. Vědět, které příspěvky jsou od jednoho člověka, je fajn. Díky.

Pokud by se vám náhodou odeslaný komentář na stránce nezobrazil, vytáhnu ho z koše hned jak si toho všimnu. I Google spam filter se občas sekne.