pondělí 30. dubna 2012

Unity a já

Nedávno mi mé Ubuntu 10.10 sdělilo, že už je zastaralé a nebude se podporovat. Není to tak dávno, co mi to samé sdělilo Ubuntu 9.04, nějak to letí. Teď tedy cyklus mého upgradování vyšel na LTS verzi, takže snad budu mít chvíli klid :)

Je to už nějaký čas, co jsem si nainstaloval Ubutntu 12.04 do VirtualBoxu a průběžně testoval jeho možnosti. Ovšem virtualizovaný zážitek není úplně to pravé, systém je pomalejší, než ve skutečnosti a protože kombinace fglrx a mého Radeonu je na prd, nefunguje mi ani fullscreen režim s 3D podporou. Testoval jsem ale i na slabém atomovém netbooku.

Před čtrnácti dny jsem si pořídil nový SSD disk a tak jsem na něj rovnou nainstaloval betaverzi Pangolina. Rovnou musím říct, že SSD je boží, aplikace startují bleskově, a co je důležité, i Unity se na něm chová daleko svižněji, než na běžném disku. Na netbooku, i virtualizované na mé domácí peci s C2D 3,8GHz bylo Unity na odstřel - s půl sekundovou prodlevou od stisku klávesy do zobrazení Dashe se to vážně nedá používat. Nicméně na slušném stroji s SSD diskem je i Dash bleskový a tak jsem se ponořil do prozkoumávání možností Unity a dám k dobru pár poznatků.



Unity není dokonalé, v podstatě mě nepřetržitě sere a jeho grafickými dizajnéry pohrdám, ale zároveň, chtě nechtě, musím přiznat, že po těch čtrnácti dnech mám už trochu problém smířit se s obyčejnými menu starého Panelu, když Unity nemám k dispozici.

Nejvíc se mi na Unity líbí orientace na ovládání klávesnicí, i bez myši se dostanete k veškerému obsahu a to podstatně rychleji, než myší. Dá se slušně používat i s jednou rukou na myši a druhou na klávesnici. Pokud se klávesnice štítíte, může být přístup k některým méně používaným aplikacím a dokumentům trochu pomalejší, než s klasickými menu starého GNOME 2 světa. Používal jsem Gnome-Do a Cairo-Dock, ale mám pocit, že Unity mi je nahradí a nebudu moc brečet. Líbí se mi i lehce dostupná historie dokumentů i aplikací, která nahradila totálně nesmyslnou úvodní nabídku Dashe z předchozích verzí Ubuntu. Fajn je i aktivace aplikací v Launcheru pomocí kombinace Super+číslo (pořadové číslo ikony v Dashi).

Hudební vložka, tedy Lens, Dashe je taky použitelná, umí prodledávat databázi Rhythmboxu a tak stačí jen stisknout Super+M zadat pár písmen z názvu alba, interpreta, nebo skladby a kliknout na nabídnuté album, nebo přímo konkrétní skladbu, kterou následně začne Rhythmbox přehrávat.
Začínám si myslet, že i tyhle Lens and Scopes se naučím používat..

Psal jsem, že Dash je bleskový, ale jeden takový neduh tu je. Pokud ho otevřete poprvé, zobrazí se sice rychle, ale prázdný. Může trvat i sekundy, než se zobrazí poslední aplikace a dokumenty. Další zobrazení Dashe už tímto netrpí, takže je jisté, že náprava by byla velmi jednoduchá.

Unity 3D je založeno na Compizu, který používám léta a používal jsem i jeho přechůdce Beryl. S Compizem jsem nikdy neměl problémy, dělal co měl a dělal to výborně i na netbooku s Atomem a slabou Intel grafikou. Říkal jsem si, že je to fajn, že  je Unity založeno na něm, protože stále budu mít k dispozici funkce, na které jsem zvyklý a tak mě Unity tolik nezasáhne, jako například GNOME Shell, kterému chybí fůra věcí, které 'nutně potřebuju k životu'. Například plugin Negative, nebo Enhanced Zoom Desktop, když operuju z postele :) To druhé sice GS částečně umí, ale negativ na okno uvalit neumí a to je velmi sympatická fíčura, kterou používám při čtení webu a především při programování v Geany, neb jsem si velmi zvykl na černý podklad a zas abych měl tmavý podklad v rámci celého programu, ne jen editační části, kterou je možné barevně upravovat, musel bych použít tmavé téma vzhledu celého prostředí a to je nemyslitelné. Takhle stisknu Super+N a je to super i bez prznění celého prostředí.

Bohužel musím říct, že Unity je pro Compiz horší než rakovina a regrese je značná (update - compiz byl relativně nedávno celý přepsán a zřejmě to je příčinou, že se z vyladěného správce oken stala rozhrkaná srajda). Přinejmenším s grafickou akcelerací od ATI/AMD, vím že s Nvidií i Intelem je to o něco lepší, ale některé problémy jsou na ovladači a grafice nezávislé. Artefakty v obraze při přepínání ploch jsou ještě drobnost, ale destabilizace Compizu a zkriplení některých pluginů jako například Scale (nefunguje náhled všech oken ze všech ploch) a v případě Radeonů zasekávání překreslování maximalizovaných oken při použití pluginů Expo, nebo Application Switcher, to jsou věci, které naserou. Nápad udělat Unity jako plugin Compizu asi nebyl nejlepší nápad, určitě ne pro Compiz. Nebo jsou neschopní jeho tvůrci. Vůbec se nedivím, že se před uživateli snaží skrýt veškeré nastavení, protože stačí opravdu málo, aby se to celé složilo jak domeček z karet. Pokud si chcete nastavit Compiz podle svého a využít jeho možnosti, musíte být připraveni na to, že se Unity zhroutí, nebo ho budete muset restartovat a ono už nenaběhne. Unity je Compiz a Compiz je window manager, nemáte nic, nemůžete přesunout okno, použít klávesovou zkratku.. zbyde vám většinou přítel Nautilus, který spravuje Plochu a právě sem je velmi praktické umístit spouštěč s příkazem 'unity --replace', který tu mrchu znovu nastaruje. Ovšem ani to není úplná výhra, protože pokud vám zrovna spouštěč překrývá okno, kterým nemůžete pohnout a zároveň mu Unity sebralo menu, které si vzalo do věčných lovišť i menu File s volbou Quit, nemůžete aplikaci ani zavřít. Pravda, nejlepší je používat něco jako xbindkeys a vyrobit si nějakou nezávislou klávesovou zkratku. Já používám tlačítko na dálkovém ovladači přes LIRC, ale než jsem si to nadefinoval hodně se mi hodil můj SGTimer, jehož vývojový adresář mám vždy na Ploše, jekilož umí spouštět aplikace na pozadí, takže se dá použít místo Alt+F2. Není nad to, když člověk zjistí, že jeho program umí být užitečný i tam kde to nečekal.

Je to pár týdnů (ba měsíců), co si výtvarníci Unity vymysleli, že Dash, Launcher, i notifikace, se budou barvit podle tapety, kterou si dáte na Plochu. Nejprve to udělali tak, že jenom lehce přibarvili jinak průhledné černé pozadí, ale protože jsou to trubky, stávalo se při určitých kombinacích barev, že notifikace dostaly totálně jedovatý barevný podklad. Například tapeta do červena a notifikace se staly svítivě modé, kombinace fialových barev vyráběly notifikace svítivě zelené. Když zjistili, že neumí počítat, ani programovat, napadlo je, že bude jednodušší, když se na černou vykašlou (počítat s nulou je opravdu těžké) a přebarví všechno podle té tapety rovnou. To, že neumí počítat se úplně neztratilo, ale důsledky jsou menší. Tedy jak se to vezme.
Původně jsem si myslel, že by mohli používat medián, ale když jsem si nakreslil českou vlajku a dal ji jako tapetu, dostal jsem Unity fialové, takže to padlo. Tak jsem si říkal, že používají sprostý průměr, ale do toho zase nesedí fakt, že čistě modré, zelené, oranžové pozadí vygeneruje šedou. Pozor, oranžová jen světlá! Nevím, jak to počítají, ale musí to být géniové, tohle muselo dát zabrat.

Dobře, tak si zkoušejí počítat píčoviny, třeba to někomu bude vyhovovat, ale já si raději nastavím v CCSM vlastní pozadí, protože fakt, že mám pozadí laděné do tyrkysvé neznamená, že chci mít tyrkysový Dash i Launcher. A kurva!  Neumějí do deseti počítat, ale nastavení, které sami vyrobili umí znefunkčnit. Nastavím si snesitelné pozadí, dokonce se reálně projeví, ale kliknu někam mimo okno CCSM, nebo vyvolám Dash a barva se efektně cross fadem vrátí na tu tapetovou, co ti šášulové vypočítali. Když jsme u toho počítání a barvy pozadí, tak i když to nastavení fungovalo, tak volba čisté černé způsobila naprosto černé ikony v Launcheru a úplně průhledný panel způsoboval zústávání obrysů menu aplikací i po jeho zmizení. Dnes se obrys ztratí většinou už do sekundy.

Takže, jelikož se mi Unity v zásadě líbí, změnil jsem si tyrkysový wallpaper na tmavě šedý, aby mě nesral Dash a Launcher, který díky tomuto kroku mohu nechat trvale zobrazený. Tyrkysový mě sral a tak jsem ho nechával skrytý. Opradu si nejsem jistý, že takto by se měl uživatelsky přívětivý systém chovat. Měnit svou oblíbenou tapetu proto, že barva, kterou z ní vypočítali nějací volové obtěžuje při běžném používaní systému, je prostě mimo.

Ano, nemám rád vývojáře Unity za grafický design, za to že neumějí počítat, za to že nám znefunkčňují základní možnosti nastavení a to i ty, které sami napsali, ale zas oproti GNOME Shell je Unity použitelnější, alespoň pro mě.

Byla tu i chyba, která způsobovala enormní vytížení procesoru při otevření Dashe, ta se týkala všech  grafických ovladačů. Bug je nahlášen, dokonce již vydali patch, ale jenom jako návrh, který se zatím nedostal do ofifciálních aktualizací. Nicméně mohu potvrdit jeho funkčnost a pokud máte tento problém, doporučuji aktualizovat Compiz s proposed aktualizacemi, které můžete povolit v Ubuntu Software Center. Nebo počkat.

Unity asi budu nějký čas používat a doufat, že ti volové přijdou k rozumu, nebo se alespoň najdou tací, kteří danou věc znásilní k prospěchu uživatelovu.

Unity jako koncept funguje a je návykový, takže až (jestli) se ztratí ty kreténismy, věřím, že to bude opravdu fajn a na starý panel zapomenu úplně.



3 komentáře:

  1. Dobrý! Všude na 12.04 samá chvála, jen ty... Silně mi to připomíná telefonické přepisy mezi Janouškem a Bémem ;)

    "Bém: I can't turn myself off. Shit. If you guys don't start doing something. Fuck!"

    Jinak, "Nevím, jak to počítají,...", co na to říká zdrojový kód?

    OdpovědětVymazat
  2. :)
    Co na to zdrojový kód nevím, ještě jsem to nehledal a ani si nejsem jist, že bych se v tom vyznal :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mimochodem včera jsem byl zas v ráži, ráno mi přišlo těch výrazů typu idiot trochu mnoho, tak jsem jich pár vyměnil :)

    OdpovědětVymazat

Zkuste prosím při komentováni používat místo volby Anonymní volbu Název/adresa URL, kde vyplníte nějakou přezdívku, adresu zadávat nemusíte. Vědět, které příspěvky jsou od jednoho člověka, je fajn. Díky.

Pokud by se vám náhodou odeslaný komentář na stránce nezobrazil, vytáhnu ho z koše hned jak si toho všimnu. I Google spam filter se občas sekne.